Siem Reap

Nu har jag vart extremt dålig på att uppdatera, jag vet. När man reser själv så träffar man så många människor hela tiden att väljer bort mobilen i många sammanhang. En slags mobil detox. 

Siem Reap var generellt en jätte mysig stad. Många små kaféer och bakgator vilket jag älskar. Kambodja var koloniserat av Frankrike om jag inte är helt bakom flötet? Därav franska influenser i staden. Här är det många backpackers som pausar sin resa och jobbar i nån månad eller två. Många skyltar med "western staff needed" utanför både restauranger och hostel. 


Garden Village Guesthouse.

På bussen från Bangkok lärde jag känna en britt vid namn Sam (som jag nu också rest vidare med i en vecka) så jag har hängt med han och hans vänner. Vi åkte till Angkor Wat som är ett stort område omringat av tiotals uråldriga tempel. Vi åkte dit kl.5 på morgonen och såg solen sakta sträcka sig över landskapet av tempel. Värt varenda timme av missad sömn. Jag gillar hur de inte försökt att bygga upp templena igen utan bara bevarat dem hur de är och så får man utforska och känna på dem själv. Det var inget turistit med templena, endast ren kultur. Verkligen värt ett besök.  





Tom, Sam, Dan och lilla jag.




För alla er som tänkt krossa gränsen mellan Thailand och Kambodja via buss; var försiktiga! Mycket lurendrejerier som händer där, lyssna inte på nån. Säg bara nej till allt och gå framåt. Jag är väldigt glad att jag var där med Sam för det var lite halv kul vissa stunder när de skrek på en för att man sa emot dem. Ni som känner mig vet att jag har svårt att hålla mun ibland och säger exakt vad jag känner. Det är både bra och dåligt. 

Lögner ni INTE ska gå på;
* "Det finns bara två bankomater i hela Siem Reap och de tar 10% avgift. Ta ut thailändska bath här vid gränsen så växlar vi dem till kamboiska (?) reil åt dig" - Bullshit. Det finns bankomater överallt i Siem Reap och de tar vanlig avgift. De använder knappt reil här i Kambodja utan du kan betala allt med US dollar. Om du låter dem växla reil åt dig så ger dem dig cirka halva summan du egentligen skulle fått då du inte vet kursen. 
* "På andra sidan gränsen så finns det en buss och en minibuss som väntar på er. Minibussen tar två timmar och kör er direkt till ert hostel fast kostar 300 bath extra. Bussen tar fem timmar och kör er till en terminal som ni sen måste ta en taxi ifrån" - Detta made no sense för mig, varför skulle tidsskillnaden vara så stor? Bussen tog tre timmar totalt och du kan ta en billig tuk-tuk från terminalen aka garaget. 
* "Ge mig extra pengar då jag hjälpte dig komma över gränsen och hjälpte dig med visat" - Nej. Det ingår i priset. 

Vad du än ifrågasätter eller undrar så kommer du få ett väldigt argt svar tillbaka. Det är så de hanterar sina kunder. Ta ett djupt andetag och skit i dem. 

Jag är i Kambodja hela januari och första februari åker jag tillbaka till Bali. Älskar Bali. 

Kommentera här: