Koh Rong

Nästa destination på listan var Koh Rong vilket är en ö söder om Kambodja. Vi drog dit förra fredagen och där stötte vi också på en tysk tjej vi träffat i Siem Reap vid namn Dana. Koh Rong är en ganska stor ö men största delen är orörd. Här finns inga vägar, knappt stigar. Bargatan var på stranden, det var också där man bodde. Mycket härlig atmosfär. En dag bestämde vi oss för att ta oss till Long Beach vilket är en helt orörd krittvit strand som är över 1 kilometer lång. För att ta sig dit så fick man sätta på sig riktiga skor och knata på i cirka en timme. Stigen vi skulle följa var pytte liten och rakt in i djungeln. Den tog oss åt alla möjliga riktningar och många gånger fick man också klättra på stora stenblock. Vi svettades som stuckna grisar. Väl framme så glömmer man allt slit man precis gått igenom då man märker att man kommit till paradiset. Här finns inga restauranger så ris fick jag köpa hemma hos en kambodisk familj. Solnedgången var ett vykort. Här kunde man också simma med plankton när solen hade gått ner. Plankton är små små fiskar som lyser upp i mörkret, precis som eldflugor. Ju mer man rörde på armar och ben, desto mer lös de. Havet glittrade. 






Kvalitén på ställena där jag bor. Här saknas plankor på väggarna. En del av charmen antar jag?

Sam åkte sedan vidare till Vietnam och jag drog till Nature Beach här på Koh Rong och levde som en riktig friluftsmänniska jag är, jag tältade. Här finns absolut ingenting.   Endast tält och en restaurang. Jag har märkt att jag verkligen älskar att tälta. Hur mysigt är det inte? Tysken Dana stannade en natt och vi hyrde ett tält uppe på en platå med en balkong. Nu bor jag själv i ett tält man skulle kunna hitta hemma i de svenska skogarna. Myggnätet från Zambia kom nu för andra gången till användning. Tänk er att ligga i ett tält och höra havsvågorna forsa upp längst strandkanten precis utanför? Eller vakna av att solen glisar in genom myggnätet? Underbar känsla. Man blir bästis med insekterna i tältet. De får stanna här om de vill. Jag är för bekväm för att ens bry mig. Om jag blir biten så har jag hydrokortison salva. Nemas problemas. Häromnatten vaknade jag av att det var storm utanför tältet. Regnet öste ner och tältet svajade åt alla möjliga håll och kanter. Jag kan tacka Gud att det inte läckte in för annars skulle regnet bildat poolparty inne i tältet. Jag kan erkänna att det var svårt att sova och att det var lite kusligt. Det var bara att ta fram boken "skynda att älska" av Alex Schulman och sträckläsa tills ögonen blev tunga. Mycket fin och rörande far och son bok. Och thadaaa, jag vaknade nästa morgon levande! 





Man märker verkligen att Koh Rong kommer bli en riktig turistfälla om beloppet av tio år eller nått. Många dras hit. Jag har en känsla av att Long Beach inte kommer vara öde så länge till. Aldrig att man låter en sån strand stå fri. Jag är glad att jag är här nu år 2016 och verkligen får uppleva den "riktiga ön". Här finns inga bankomater så om du planerar att åka hit, ta ut pengar innan. Om jag inte pratar i nattmössan nu så tror jag Kambodja öppnade sina gränser år 2000, året de blev självständiga. Turismen börjar nu blomma i landet men ännu inte extrem som ex; Thailand. Om du vill åka och upptäcka Kambodja, gör det nu innan rika västerlänningar förstör det med sina resort. 
1 Nettan:

skriven

Guuud så härligt!! :D :D Alltid velat åka dit

---> http://nouw.com/Nettan

Kika gärna in o kolla min senaste shopping

Kommentera här: