Sihanoukville

Den senaste veckan spenderades i Sihanoukville - för tredje gången. Denna gång hade jag signat upp mig på ett yoga och meditations retreat i en vecka vid namn Vagabond Temple. Detta låg i utkanten på den mer lugna sidan av Sihanoukville. Jag kom dit med förväntan att hitta ett mer inner lugn och inte vara så uppe i varv hela tiden. Jag har som sagt problem att sitta still. När jag kom ditt vart jag gott bemött av en av ägarna - en israelisk kvinna vid namn Pasit. Hon och hennes man Kobi lever för yoga, de är såkallade yogisar. De var ett mycket harmoniskt par. Jag fick ett schema och fick en chock. Schemat visade x antal timmar yoga varje dag. Hur ska jag klara detta tänkte jag? Jag kör yoga max en gång i månaden hemma, jag är stelare än en hockeyspelare?! Jag bestämde mig för att försöka klara av alla pass varje dag. Det skulle bli min utmaning. Min kropp fick träningsverk som aldrig förr! Man vände sig dock efter två dagar. Jag skulle säga att yoga är som en chipspåse, man tar ett chips, sen två, och sen äter man upp hela påsen, sen är man fast. Meditationen var det jag fann svårt. Det främst om att andas och inte tänka på nått. I mitt huvud pågår tio långfilmer samtidigt. Människorna som vandrade runt på retreatet var en go blandning av alla åldrar och inte endast flummisar som jag trodde det skulle vara. Alla var med alla. Många underbara diskussioner om livet och olika värderingar.  Maten var vegansk och super god. Visste ni att oreo kakor är veganska? Hade ingen aning. Förutom kött och animaliska produkter så var koffein heller inte tillåtet på retreatet. Man ska komma ner i varv och inte upp. Jag var busig, jag smög iväg till ett kafé varje dag och tog min dagliga dos av kaffe. Jag behöver det om jag blir tvingad att gå upp kl.6 varje morgon! Vagabond Temple var ett himmelskt ställe. Det var lite ledsamt att lämna. 






Acro Yoga.


Det dagliga schemat.




Beroendeframkallande veganska kakaobollar. Nom nom nom.

Sihanoukville är egentligen ett party mecka för Kambodja. Här är det fest varje dag, långt in på natten. Hela stranden är fylld av barer där folk står och delar ut flyers där man får en gratis drink. Många blir fast här genom sin resa i Kambodja. Party hostel som är bra; Monkey Republic, Big Easy. 


Min rese guru.

Jag har nu landat på Bali, för andra gången. Här ska jag bara vara ett tag. Kanske två månader? Har ingen aning. Jag måste landa lite och hitta en vardag i resandet. Jag känner en del människor här på Bali som jag lärt känna under min resa så detta kommer bli toppen. Pricken över "i:et" är att mina vänner från Stockholm kommer ner och gör mig sällskap snart, Nicklas Åkerlund (22a februari) och Hanna Wikman (1a mars). 
1 Sara:

skriven

Hej!

Jag funderara på att åka till detta stället två veckor i februari.. Rekommenderar du det? Är stranden i närheten och hur är den i så fall? Tack på förhand!

Sara Ojala

Kommentera här: