Patong - Phuket

Man brukar ju använda uttrycket "tredje gången gillt" till vissa situationer. Det krossar vi våra fingrar på angående dessa återkommande sjukhusbesök. Först var det ju jag med den stukade foten. Sen var det jag igen med matförgiftning så jag spydde ur halva magen samtidigt som jag hade en infektion i halsen. Och nu tredje gången (gillt) så var det Fannys tur med en matförgiftning hon också. Vi båda knaprar nu antibiotika för fulla rullar. Stabilt tycker jag. Alla som känner mig vet ju om min historik med sjukhus utomlands. Det finns nog någon hemlig magnet som drar oss samman? Vi båda mår för övrigt mycket bättre nu. Under vad antibiotika kan göra. Man känner sig väldigt lyckad lottad apropå försäkringsmässigt nu. Solid backpackerförsäkring for the win - har inte behövt lägga ut en krona. 

Vi har iallafall befunnit oss i Patong, Phuket de senaste dagarna. Bott på ett jätte bra hostel med AC och bara kurerat oss. Vi har vart på Cabaret Show (alltså en trans "musikal") vilket var speciellt. Först satt vi där bänkade på första raden och tänkte "aldrig att det där är killar, de är så snygga". Efter showen fick man träffa artisterna och ja det visade sig att vi hade fel. Det var lady-boys hela högen. Chockande. Showen var för övrigt så dålig att den blev bra. Vi har också vart på Phukets nattmarknad vilket jag verkligen kan rekommendera. Mycket härlig mat som man kunde välja mellan och oändliga småstånd som sålde vise versa saker. Allt från teknologi till tvål. En mysig kväll det vill säga, eller jaa, ända tills Fanny behövde åka till sjukhuset. Här i Patong är det liv tjugofyra timmar om dygnet. Dess ständiga barer med inkastare överallt (för att inte snacka om Bangla Road), tuk-tuks som tutar hit och dit och musiken som kommer ifrån alla håll. Tro mig inte fel, jag har inte problem med Patong men det är lite väl turistit. Kul att få uppleva dock!  

Phuket nightmarket.


Bangla Road 

Idag fick vi sånt sug efter svensk mat och Fanny har trånat efter Kalles Kaviar hur länge som helst. Efter några varv på google så hittade vi en svensk restaurang vid namn Karlsson's. Vi tog raka vägen dit och åt för fulla rullar. Det blev en svensk blandfrukost med klassiska ostmackor på bruntbröd, müsli/yogurt och kaffe. Det var mumma! Fanny fick äntligen sin äggmacka med kaviar. Hon svävade på moln. Själv var man ju extremt sugen på en tallrik med köttbullar, potatismos, brunsås och lingonsås, ååååh. De hade det på menyn men har själv valt att lägga kött på hyllan ett tag av moraliska skäl. Har inte saknat det ett dugg med undantag av de svenska köttbullarna. Det blir nog en vegetarian Sara som kliver i land på Arlanda nästa år. 


Imorgonbitti tar vi en buss över till östkusten för att sedan ta en färja över till en ö vid namn Koh Samui. Beräknad ankomst någon gång på eftermiddagen. Resan kostar oss 600 bath/person vilket är 150kr vilket var skapligt för både buss i några timmar samt färja. 



Hakuna Matata


Kommentera här: