Koh Tao

Förlåt för dålig uppdatering men vi fastnade rent av på Koh Tao. Nu har vi vart här i 1.5 vecka och skulle lätt kunna stanna längre. Detta är hittills bästa ön i Thailand. Själva ön är ganska liten men den är full av endast backpackers i 20-25 års åldern vilket gjorde själva ön. Detta är också första gången vi stött på andra svenskar på våran resa konstigt nog? 


Ön Nang Yuan.




It doesn't get more cheesy then this. 

Jag har tidigare hört att Koh Tao är bästa ön för dykning pga dess fina korallrev samt utbudet av dykskolor. Jag har alltid velat ha dykcert för att kunna få friheten att  själv kunna uppleva allt som folk snackar om hela tiden. Jag signa upp mig på en dykskola som heter Phoenix Divers och tog en Open Water Kurs vilket är bascertifikatet som man måste ta innan Advanced. Phoenix Divers var kanon trevliga och väldigt professionella. Bästa båten hade de också där ute på havet. 7700 bath betalade jag för 3.5 dags dykskola (5 dyk + teori) vilket motsvarar ca 2000kr. För er som tänkt ta Open Water cert gör det men var beredd på att plugga. Läxor och prov ingår liksom i själva vevan. Detta kändes lite konstigt för mig då jag inte pluggat på 1.5 år så jag hade svårt att koncentrera mig. Men men, jag har dykcertet nu iallafall! Det är svårt att förklara känslan när man är under vattnet på 19meters djup. Ja det är först obehagligt att andas via slangen och ja det är svårt att tryckutjämninga med näsan för att inte öronen ska sprängas. Men när man sedan står där på havsbotten så vill du aldrig gå upp. Du ser koraller i alla möjliga former och nyanser. Du blir ett i fiskstim. Du är deras kompis, inget att vara rädd för. Man är aldrig rädd när man dyker då du är på samma nivå som de andra varelserna i vattnet. Om jag snorklar så är jag mer rädd för då är jag på ytan och ser inte bottnen. Farliga djur attackerar underifrån (the element of surprise), inte på samma nivå. 


Morgondyk kl.7.00





Vi träffade också sköna typer som bor på Koh Tao som vi hängde med flera dagar. Man kan säga att de är två spirituella kiltbärande äventyrare. Världen är deras hem och vi alla gudar menar dem. Man skulle kunna säga att de är udda men udda är inte alltid dåligt. I detta fall var det bara intressant. Detta är två väldigt godhjärtade människor som vet vart de sätter skorna, i detta fall, flip-floppen. De körde oss till stränder (freedom Beach skulle jag rekommendera) och byar vi aldrig skulle hitta annars. De bjöd in oss på barbecue med deras grannar och andra människor de träffat två gånger vid deras bungalow de hade på andra sidan ön. Vi har haft det så trevligt. Såna här människor träffar man inte ofta. 


Idimun aka Tarzan. 





Kokosnötsjagaren Sara. 

Utelivet på Koh Tao är helt sinnessjukt också. Fest varje kväll, non-stop. Vi började med att köra en sak som heter pubcrawl (bar-hoppning) vilket innebär att ett samlag gäng går runt tillsammans till olika barer för att lära känna andra och veta vart alla barer ligger osv. Vi lärde känna massor. Lätt värt. Pubcrawl ligger vid baren Choppers för er som har tankarna på att dra till Koh Tao. Måste erkänna att det blivit mycket fest för oss de senaste dagarna men jag menar, det är ju trots allt jul? 


Nu har vi dragit oss över till Koh Phangan och har precis checkat in i en lyx bungalow vid stranden. Vi kände att mån motta får det vara över jul. Vi vill ha AC. Som pricken över i:et så låg det ett stort paket i receptionen som väntade på med med avsändaradress från Sverige. Paketet var fylld av saffrans gifflar, pepparkakor, knäck m.m. TACK KÄRA MAMMA. Både jag och Fanny lever på moln just nu. Vi sitter ute på vår veranda och bara njuter av tuggorna. Imorgon är det julafton sjukt nog? Tiden rinner iväg känns det som. Jag och Fanny leker eventfixare och håller nu på att styra ihop julmiddag här på resortet för alla människor vi lärt känna som också är här på ön. Det ska bli super trevligt. Vi får dricka snaps på Thailand vis, alltså tequila. Den 25e december är det fullmåne och den så kallade "fullmoon party". Det innebär typ att man åker till en strand som heter Haad Rin och målar kroppen i neonfärger och dansar hela natten lång, typ. En väldigt thailändsk turist aktivitet. 40 tusen människor attendade festen förra månaden. Jag och Fanny får alltså INTE tappa bort varandra. Den 27e december åker vi till Bangkok och firar nyår. The city girls need some city life. 



Sist av allt vill jag önska alla er där hemma en riktigt go jul! Vid detta lager så är ni vana med att jag är borta över julen men det betyder inte att jag inte skulle vilja ha er alla här. Saknar min stora feta familj och vänner så här får ni en stor cyper-kram från mig. Skratta mycket, drick mycket glögg och njut av stunden och att det är jul. Jag tänker på er alla. 



God Jul 







Kommentera här: