Johannesburg

Efter x antal timmar så är jag äntligen framme i Johannesburg! Resan har gått jätte bra än sålänge. Jag har fått mitt bagage, blev inte stoppad i tullen och sov nästan hela resan från Paris. Hamnade bredvid ett gammalt franskt par som ville att jag skulle dricka vin och limocello med dem, men icke sa nicke, jag ville sova haha!

 
När planet skulle landa kunde jag se landskapet mycket bättre, fick en fönsterplats, SCORE. Det jag märkte var hur blandade husen var. På ena gatan kunde asfalterade vägar med fina villor med pool stå och på andra sidan gatan en kedja med små kojor på röd jord. Det blev lite som en tankeställare. Undra hur det är i Livingstone? Antagligen desamma. Tänk hur världen verkligen är delat i två, i och u-länder. Skillnaden är som sagt inte liten.

Väl framme på flygplatsen i Johannesburg så hitta jag inte riktigt bussen som skulle ta mig till hotellet, tydligen var det ju självklart för dem i informations disken att jag skulle fattat att man skulle ut, tvärsa gatan och bakom en byggnad för att hitta bussen. Fick verkligen en blick som att jag skulle vara korkast i hela världen..  Nu är jag iallafall på hotellet och kan pusta ut tills imorgon då jag åker vidare till Livingstone.  De flesta går runt med Nelson Mandela knapp på tröjorna här, frågade en betjänt hur läget är här nere beroende på allt som har hänt. Han sa att gatorna är mycket tystare och folket mycket lugnare. Tänk vad en person kan göra skillnad.

 
Over and out.

Kommentera här: